Recreació en termes cinematogràfics, i en un temps present, de la textualitat de la Medea d'Eurípides OBRES TEATRALS QUE HA PASSAT AL CINEMA Liliam Hellman The Children's Hour (La calumnia, 1961) Dirigida per William Wyler The Little Foxes (La loba, 1941) Dirigida per William Wyler Tennessee Williams Thomas Lanier Williams III, més conegut pel pseudònim Tennessee Williams (26 març, 1911- al 25 febrer 1983), va ser un destacat dramaturg nord-americà. El nom "Tennessee" l'hi van donar els seus companys d'escola a causa del seu accent meridional i a l'origen de la seva familia. En 1948 va guanyar el Premi Pulitzer de teatre per A Streetcar Named Desire (Un tramvia anomenat Desig), i el 1955 per Cat on a Hot Tin Roof (La gata damunt la teulada de zinc calenta). A més d'aquestes dues obres van rebre el premi de la Crítica Teatral de Nova York: The Glass Menagerie (El zoo de cristall) (1944) i The Night of the Iguana (La nit de la iguana) (1961). La seva obra de 1952, The Rose Tattoo (La rosa tatuada) (dedicada al seu company, Frank Merlo), va rebre el Premi Tony a la millor obra. Els crítics del gènere sostenen que Williams escrivia en estil gòtic meridional. És conegut mundialment perquè moltes de les seves obres han estat filmades. A Streetcar Named Desire (Un tamvia anomenat Desig, 1947) Dirigida per Elia Kazan Suddenly, Last Summer (De repente, el último verano, 1959) Dirigida per Joseph Markiewicz The Night of the Iguana (La noche de la iguana, 1964) Dirigida per John Huston Cat on a Hot Tin Roof (La gata damunt la teulada de zinc calenta, 1958) Dirigida per Richard Brooks LA DONA PERSONATGE Eugene O'Neill (Nova York, 16 d'octubre de 1888 - Boston, 27 de novembre de 1953) va ser un dramaturg nord-americà, Premi Nobel de Literatura i quatre vegades (una d'elles de manera pòstuma) guanyador del Premi Pulitzer. Més que qualsevol altre dramaturg, O'Neill va introduir un realisme dramàtic que ja havien iniciat Anton Txèkhov, Henrik Ibsen, i August Strindberg en el teatre nord-americà. En general, les seves obres compten amb personatges que viuen en els marges de la societat, i que lluiten per mantenir les seves esperances i aspiracions, encara que solen acabar desil · lusionades i caient en la desesperació. Explora en les parts més sòrdides de la condició humana. La primera representació d'una obra d'O'Neill, Beyond the Horizon (Més enllà de l'horitzó), a Broadway el 1920 va ser un èxit absolut i li va valer a O'Neill obtener el Premi Pulitzer. Les seves obres més conegudes són Desire Under the Elms (Desig sota els oms, 1924), Strange Interlude (Estrany interludi,1927) amb el qual guanya el Pulitzer per tercera vegada, Mourning Becomes Electra (A Electra li senti bé el dol, 1931), on es nota la influència del drama grec, The Great God Brown (El gran Déu Brown,1926) on un poeta i un racionalista s'enfronten, i la seva única comèdia Terres verges, una malenconiosa reescriptura de la infància que hagués desitjat tenir. El 1936, obté el PremiNobel de Literatura. Després d'una pausa de gairebé una dècada, O'Neill escriu l'obra The Iceman Cometh (Arriba l'home de gel, 1939) L'any següent A Moon for the Misbegotten (Una lluna per al bastard) és un fracàs, només serà vista com a la seva millor obra, deu anys més tard. Long Day's Journey Into Night, va ser escrita en 1941, estrenada l'any 1956. L'escriptor i dramaturg Eugene O'Neill narra la seva vida de manera autobiogràfica: Un ambient familiar explosiu, amb una mare addicta a les drogues, un pare sumit en l'alcoholisme després adonar-se que ha deixat de ser un actor famós, i un germà major emocionalment inestable. Long Day's Journey Into Night (Largo viaje de un día hacia la noche, 1962) Direcció Sidney Lumet . Federico García Lorca El teatre de García Lorca és poètic, es desenvolupa en espais mítics o presenta un realisme transcendit, que afronta problemes substancials de l'existir. Sobre Lorca influeixen el drama modernista (d'aquí deriva l'ús del vers), el teatre lonesco, el calderonià, i la tradició dels titelles. La producció dramàtica de Lorca pot ser agrupada en quatre conjunts: farses, comèdies «irrepresentables» (segons l'autor), tragèdies i drames. Entre les farses, escrites entre 1921 i 1928, destaquen La zapatera prodigiosa, en la qual l’ambient andalús serveix de suport al conflicte cervantí, entre imaginació i realitat, i Amor de don Perlimplín Belisa en su jardín, complex ritual d'iniciació al amor, que anuncia els«drames irrepresentables» de 1930 i 1931: El público i Así que pasen cinco años, les seves dues obres més hermètiques, són una indagació en el fet del teatre, la revolució i la presumpta homosexualitat -la primera- i una exploració -la segona- en la persona humana i en el sentit del viure. Conscient de l'èxit dels drames rurals poètics, Lorca elabora les tragèdies Bodas de sangre (1933) i Yerma (1934), conjugació de mite, poesia i substància real. Els problemes humans determinen els drames. Així, el tema de la «soltera» espanyola: Doña Rosita la soltera, a 1935, o el de la repressió de la dona i la intolerància a La casa de Bernarda Alba (1936), per a molts l'obra mestra de l'autor. La casa de Bernarda Alba (1987) Direcció: Mario Camus |
Et donem la benvinguda. Pretenem trencar estereotips de la dona àrab. Perquè és o intenta ser independent i políticament activa. Perquè pretén aconseguir canvis socials, polítics i culturals; i per tant, perquè pretén modernitzar l’entorn. Cal saber-ho per valorar el seu esforç. Mostrarem i analitzarem el seu paper al cinema, per compartir idees i punts de vista amb la finalitat de analitzar la seva representació. ¡ET DESITGEM UNA PARTICIPACIÓ GRATIFICANT I PROFITOSA!
divendres, 8 de juliol del 2011
6. Relacions entre teatre i cinema
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada