divendres, 6 de juliol del 2012


1. Visió general de la dona àrab en l'actualitat.

Dilluns, 9 de juliol, 2012
De 9.00 a 11.00 hores.
Celia Romea Castro
Departament de Didàctica de la Llengua  de la Universitat de Barcelona



En comptes d'un xoc de civilitzacions manufacturat, necessitem concentrar-nos en el lent treball de reunir cultures que es traslapen, perquè es prestin unes a altres, vivint juntes en formes molt més interessants del que permet qualsevol manera compendiada o no autèntic d'entesa . Però aquest tipus de percepció ampliada requereix temps, paciència i indagació escèptica, i el suport que atorga la fe en les comunitats d'interpretació, cosa difícil de mantenir en un món que demana acció i reacció instantànies. "   

                                    Edward Saïd “Orientalisme”: 25 anys després[1]


Després de haver passat més de trenta anys des del cèlebre text de l’Orientalisme d'Edward Saïd (1978), els postulats de l'autor palestí segueixen essent objecte de reflexió, estudi i debat. No pretenem entrar en els motius seva vigència, però potser valgui la pena fer unes breus consideracions sobre l'abast històric i cultural del que per a molts ha significat l'anàlisi més genuïnament alternatiu i sagaç de les relacions Orient-Occident fet fins ara.

És evident que l'enfocament dels interessos americans, i en menor mesura europeus, cap a una determinada parcel·la del planeta, en aquest cas el Pròxim Orient, han propiciat en els últims anys  i, sobretot, després dels atemptats de l'11 de setembre de l’any 2001, una regressió cap a l'acceptació i el reconeixement del pensament de l’orientalista que senyala la denúncia dels estereotips caducs i reduccionistes sobre "els àrabs", "els musulmans" ... que, com també advertia el mateix Said, fa més de tres dècades, estan arrelats en el pensament occidental. Cal fer un esforç col·lectiu de revisionisme històric, d'autocrítica i d'independència intel·lectual per acabar amb la ideologia del poder i el desig de dominació exercida sobre Orient. Saïd, per donar proves dels seus arguments, va fer l'anàlisi  a  l’Orientalisme d'un determinat corpus de textos per demostrar que les representacions que es feien destil·laven representacions, i no eren més que això, representacions, no retrats reals d'Orient. Això és especialment significatiu si es té en compte que el discurs de l'orientalisme europeu i posteriorment americà, en termes de Michel Foucault, han reposat sobre un entramat d'escrits i publicacions de caràcter normatiu, convertits en el llenguatge habitual del que escriu la història i com a justificació de tot tipus de afanys i interessos propis. El tema és complex. Acceptat per uns, però qüestionat per les excepcions que per sort es produeixen.
No pretenem tractar el orientalisme en termes amplis, sinó només fer algunes representacions de dones àrabs, i  intentar trencar el constructe, perquè el tracatement  que  tenen no és una excepció.  Veiem que, malgrat els esforços individuals o col·lectius que fan, ens arriben i tenim unes imatges que moltes  vegades  no mostren la veu pròpia que tenen.

El suposat pensament popular occidental, alimentat pels mitjans de comunicació i amb una falta de sensibilitat per les realitats complexes, s'afanyen en associar a les dones àrabs amb l'opressió i la subordinació.

No volem dir que no es produeixi, -qui estigui lliure de culpa, que llenci  la primera pedra- però la projecció més difosa està associada a una imatge de dones com a mestresses de casa, esposes i mares, uniformades del cap a peus, amb burques i vels negres. En general, hi ha una falta d'atenció o una difusió minoritària de les activitats de les dones independents i políticament actives, Hi ha  poca consideració cap els esforços que realitzen per sortir d'un entorn hostil per aconseguir  emancipar-se i consolidar-se com a persones lliures. No obstant això, en els últims vint anys, abunden les dones àrabs que ofereixen una personalitat rica i amb ganes de tenir veu pròpia, que expliquen les seves experiències, a la recerca d’un equilibri i amb un clar intent per corregir la desinformació per establir un pont cultural amb el públic occidental. 

Tant en literatura com en produccions audiovisuals de diferents països hi ha constància que la seva realitat és audaç, valenta i plena de rics matisos, per  explicar que pateixen discriminació i oprobis, però tenen capacitat i enginy per trobar sortides a situacions,  malgrat  puguin semblar irreversibles. 

Les dones àrabs es debaten entre la tradició i la modernitat, i això les situa en una circumstància incòmoda, amb poc reconeixement; perquè, segons el punt de vista que relata les seves accions, se les pot arribar a catalogar com a properes al extremisme radical. 
No obstant això, des d'una perspectiva objectiva, han estat i són les que sovint impulsen el desenvolupament de la regió; per tant, és indispensable fer visible i reconèixer el seu esforç en la millora  social, política, econòmica i cultural i valorar el seu paper en una modernització de entorns que no hem de pretendre que siguin a imatge i semblança dels anomenats "occidentals", com a oposició al genèric oriental, perquè aquesta és una altra de les miopies en què podem, i solem, caure fàcilment.

Durant la sessió farem una presentació general que permeti apropar-nos al punt de vista que vol  mostrar la seva habilitat pera resoldre situacions que s'allunyen dels tòpics occidentals, així com el seu esforç i desig deixar-los oblidats per sempre.




________________________
Per veure o llegir
[1] Edward Said:   http://www.mundoarabe.org/orientalismo_edward_said.htm

“Caramel” o “Sukkar Banat”   (2007)  Direcció: Nadine Labaki.  Líbano.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada