divendres, 6 de juliol del 2012


2. El tractament de la imatge de la dona àrab en els mitjans de comunicació .

Dilluns,  9 de juliol, 2012
De 11.30 a 13.30 hores. 
Lena de Botton. Professora del Departament de Teoria Sociològica, Filosofia Dret i Mètode de la Universitat de Barcelona.

Les nostres societats estan modelades per la diversitat cultural existent la qual planteja importants reptes de futur en la gestió de l’espai púbic per tal de conviure per exemple a l’escola, al treball o al barri. 
Existeixen diferents respostes d’inclusió de la diversitat, d’entre les quals algunes han comportat conflicte i confrontació entre grups, però també hi hagut propostes que han ofert una alternativa al racisme o la segregació. No obstant, en aquesta gestió de l’espai públic un element cabdal és  l’imaginari col•lectiu existent sobre “l’altre”. És sobre la comunitat musulmana on existeix un important recel. De fet el conflicte entre occident i l’Islam es juga a través de la dona, que és col•locada al centre de les mirades creuades. Lluny de ser una dona submisa com la fa sospitosa la mirada occidental, existeix una part important d’elles amb una clara voluntat de participar a la societat. Són dones musulmanes amb projectes personals que reflexionen sobre elles mateixes, sobre les relacions de gènere i sobre la participació en l’espai públic. De fet, a través del hijab (mocador) l’Islam reforça la seva visibilitat a l’espai públic. No obstant aquest imaginari i percepció ha estat sobredimensionada i exagerada. Aquest hijab ha simbolitzat i cristal•litzat el conflicte entre religió i modernitat, entre Islam i Occident però també entre homes i dones. 

Donat que el repte principal és la participació en l’espai públic i el reconeixement dins d’aquesta, la qüestió del gènere es revela central en la mesura on representa l’articulació entre el privat i el públic. Aquest és un repte important entre l’Islam i Occident, però també entre homes i dones. En conseqüència, si bé en el sí de les comunitats musulmanes podem ser testimonis també de desigualtats de gènere, trobem una important mobilització de moviments de dones per transformar les desigualtats. Les dones musulmanes estan també duent a terme una intensa reflexió sobre la igualtat de gènere, sobre la democratització de les relacions i sobre la participació a l’espai públic. Aquest procés és recollit pel feminisme islàmic i dialògic.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada